Kam po ukončení ZŠ?

Autor: Helena Rusnáková | 4.1.2017 o 9:59 | Karma článku: 1,84 | Prečítané:  253x

Žiaci deviateho ročníka základných škôl  stoja pred  vážnym rozhodnutím a hľadajú odpoveď na otázku : “Kam ďalej po ukončení ZŠ?“

Výber povolania je vážnym krokom v živote dieťaťa, pri ktorom je nevyhnutná úzka spolupráca rodičov so školou. Rodičia môžu zohrať podstatnú úlohu pri usmerňovaní záujmov svojich detí a pri rozvíjaní ich schopností. Je potrebné, aby rodičia sledovali záujmy dieťaťa a reálne vnímali jeho schopnosti a nadanie. Len tak vedia byť pre dieťa nápomocní v rozhodovacej fáze.

Rodičia by nemali svojim deťom vnucovať také aktivity, ku ktorým nemajú vzťah, ani predpoklady. Je vhodné, ak sa už i pri výbere záujmových aktivít dieťaťa poradia s pedagógmi a následne spoločne vedú dieťa cestou rozvíjania jeho schopností.

Kedy začať s profesijnou orientáciou? Na túto otázku hľadajú rodičia často odpoveď. S profesijnou orientáciou dieťaťa je vhodné začať už v mladšom školskom veku. Malí žiaci sa neraz zaoberajú otázkami, ako napríklad: „Prečo ľudia pracujú?“ , „Aký význam má práca?“ a podobne. Zaujímajú sa aj o to, aké povolania si budú môcť v budúcnosti vybrať a aké vlastnosti a schopnosti sú potrebné pri výkone toho ktorého povolania. Je správne, ak majú deti možnosť spoznať rozličné profesie. Veľmi dôležitý je tu aj vplyv rodičov, pretože dieťa si berie vzor zo svojich rodičov. Neraz ho chce napodobniť aj tým, že si zaumieni v dospelosti vykonávať to isté, alebo podobné povolanie.

V čom robia rodiča najväčšie chyby? Veľmi často je možné stretnúť sa s takými príkladmi, kedy si rodičia zaumienia, že dieťa musí v budúcnosti vykonávať takú profesiu, o ktorú mali v minulosti záujem oni, ale z nejakých dôvodov sa im ich sen nesplnil. Iní zase vnucujú svojim deťom také záujmové činnosti, ku ktorým dieťa vôbec nemá vzťah – napríklad hru na hudobnom nástroji, pestovanie nejakého druhu športu a iné. Dieťa sa stáva nešťastné a každá aktivita, ktorú musí v danom záujmovom útvare alebo v rámci inej formy výukového procesu absolvovať, je preňho istou formou utrpenia. To vedie neraz k psychickým poruchám, k detským neurózam, k zhoršeniu výsledkov v škole, prípadne k nedôvere rodičom.

Kariérnemu poradenstvu je preto potrebné venovať sa nielen v rodine, ale aj v škole, kde je dostatočný priestor aj čas na poznanie schopností dieťaťa.

Významnú úlohu zohrávajú aj mimoškolské aktivity, ku ktorým nesporne patria záujmové krúžky, alebo spolupráca so súkromnou sférou, kde majú deti možnosť prostredníctvom prednášok, besied a exkurzií spoznávať rôzne druhy pracovných činností. Užšie prepojenie školy s praxou tak môže priniesť pozitíva aj v prípade mladších žiakov, ktorí sa na pracovný trh dostanú až o niekoľko rokov.

Nuž teda, zaželajme deviatakom tú správnu voľbu.

PaedDr.Helena Rusnáková

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?


Už ste čítali?